Zó zou de prijsstelling in de ICT-wereld moeten werken…

prijsstelling

Meerwerk. Daar heeft iedereen een hekel aan. Eigenlijk is het ook een bijzonder fenomeen: je spreekt immers voorafgaand aan een opdracht een prijs af. Een prijs die nuchter bezien niet zomaar (en daarmee ook onverwacht) een stuk hoger uit zou mogen vallen. Al is het alleen maar omdat de relatie tussen partijen daarmee onder druk komt te staan. Tijd voor openheid van zaken, want hoe werkt die prijsstelling nu precies in de vaak nog ondoorzichtige wereld van ICT?

Vaste prijs of verrast worden?

Aan het woord is Bob van Zalingen, Sales Executive bij Easy Systems: ‘Werken met een fixed price is voor iedereen het duidelijkste en voorkomt onaangename verrassingen achteraf. Om dat te bereiken maken we altijd een offerte vooraf. Deze is uiteraard gebaseerd op de wensen van de klant en daar koppelen we onze ervaringscijfers aan. Zo’n offerte wordt altijd goedgekeurd door een projectmanager, omdat deze vanuit een technische invalshoek kan inschatten of er geen onhaalbare doelen worden gesteld.

Ik geloof dat eerlijkheid en volledige transparantie onmisbaar zijn in dit proces. Kijk, wanneer we iets niet kunnen of niet voor de prijs die de klant wenst, dan zeggen we dat ook. Daar is iedereen bij gebaat. Schimmige urenverantwoording en ingewikkelde termen: ik ben er geen voorstander van. Openheid wint. Altijd.’

Schimmige urenverantwoording en ingewikkelde termen: ik ben er geen voorstander van.

Van opdracht naar oplevering

‘Wanneer een offerte akkoord is volgt de precieze definitiestudie met het projectteam en onze projectmanager: we gaan dan met elkaar om tafel om tot het functionele ontwerp te komen. Het resultaat van deze dag moet de bevestiging van de offerte zijn. Zit alles er in? Zijn er misschien nog extra wensen bijgekomen in de tussentijd? Is alles duidelijk?

Dit is een laatste check voordat we de volgende fase van het project ingaan. In dit traject worden er geen grote aanpassingen meer gedaan. Het is de allerlaatste controle en bespreking van de verwachtingen over en weer voordat we naar de zogenaamde Go live-fase toewerken’, aldus Bob.

‘Ik denk dat softwareleveranciers, die het toch vaak over, voor klanten, ingewikkelde materie hebben, heel helder moeten zijn over wát ze doen, wát het resultaat is en wát dat dan concreet kost. Na afronding van een project versturen we, mede vanuit deze overtuiging, altijd een enquête zodat we blijven leren van onze klanten.

Ook werken we, voorafgaand aan die afronding, met een lijst waarin we alles afvinken. Bijna net als bij de oplevering van een nieuwbouwwoning. Afspraken nakomen. Duidelijk naar elkaar durven zijn. En vooral gewoon doen wat je zégt. En dan samen het gewenste succes behalen. Dat is nu één van de dingen waar mijn hart sneller van gaat kloppen.’

Purchase to pay automatisering, ook iets voor u?

Laat u adviseren!