2 min read
Een op de vijf mkb bedrijven betaalt facturen niet op tijd
Redactie Easy Systems 17 mei 2023
Ben jij, als mkb’er, in staat om alle facturen op tijd te betalen? Waarschijnlijk wel, maar wist je dat een op de vijf mkb bedrijven meer dan de helft van hun facturen niet op tijd betaalt? Een langdurig goedkeuringsproces van facturen, het cashbeleid van bedrijven en de vele correcties die nodig zijn voordat een factuur wordt goedgekeurd zijn slechts enkele van de uitdagingen waar mkb'ers mee te maken hebben. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek door DirectResearch onder meer dan 200 financials en inkopers: het Trendrapport Digitale Transformatie mkb Finance en Inkoop 2023.
Hoeveel facturen ontvangen mkb bedrijven per jaar?
Bijna de helft (47%) van de middelgrote bedrijven ontvangt jaarlijks minder dan 10.000 facturen, zo blijkt uit het onderzoek. Van de ondervraagde financiële professionals ontvangt 28% tussen de 1.000 en 5.000 facturen, terwijl 19% tussen de 5.000 en 10.000 facturen ontvangt.
Verwerken facturen geen taak voor 1 persoon
Het verwerken van zo'n grote hoeveelheid facturen is vaak geen taak voor één persoon. Daarom hebben de meeste bedrijven meerdere fulltime medewerkers in dienst om deze aantallen te kunnen verwerken. Het aantal betrokken medewerkers varieert per bedrijf. Ongeveer 17% van de bedrijven zet vier fulltime medewerkers in, terwijl 14% kiest voor twee medewerkers en slechts 8% het werk met één fulltime medewerker afhandelt.
Te laat betalen
In veel gevallen betalen bedrijven binnen het mkb vaak netjes binnen de afgesproken termijn. Meer dan de helft (58%) van de bedrijven betaalt minimaal 70 tot 80% van de facturen op tijd. Drie op de tien van de ondervraagden, betaalt zelfs bijna alle facturen (90 tot 100%) op tijd. Toch is dit niet voor elke organisatie haalbaar. Maar liefst 21% van de ondervraagden geeft aan dat ze meer dan de helft van hun facturen niet op tijd betalen.
Facturen goedkeuren duurt lang
Een veelvoorkomende oorzaak van te laat betaalde facturen is het langdurige goedkeuringsproces. Ongeveer 24% van de ondervraagden geeft aan dat het proces om facturen goed te keuren vaak te lang duurt. Als het langt duurt om facturen goed te keuren, vertraagt het betalingsproces en kan dit leiden tot uitgestelde betalingen. Een andere belangrijke factor die bijdraagt aan het langdurige goedkeuringsproces is het gebruik van handmatige processen en papieren facturen.
Ondanks dat e- facturatie in de lift zit, blijven papieren facturen populair. Als bedrijven nog steeds afhankelijk zijn van handmatige processen om hun facturen te beheren, kan dit leiden tot een vertraging in het goedkeuringsproces. Dit kan worden veroorzaakt doordat facturen moeten worden afgedrukt en fysiek door verschillende afdelingen moeten worden doorgegeven, wat tijd en moeite kost.
Cash policy
Een andere oorzaak van te laat betaalde facturen is het cashbeleid van de mkb bedrijven. Ongeveer een kwart van de ondervraagde financials geeft aan dat dit een belangrijke factor is bij vertraagde betalingen. Vaak ontstaat dit doordat bedrijven hun geldreserves willen behouden. Door geldreserves op te bouwen, kan een bedrijf een buffer creëren tegen onverwachte gebeurtenissen, zoals een economische recessie, een grote terugval in de vraag of andere financiële uitdagingen.
Vele correcties
Een ander obstakel waar het mkb tegenaan loopt bij het op tijd betalen van facturen, zijn de vele correcties die nodig zijn voordat een factuur wordt goedgekeurd. Dit is een bekend probleem voor ongeveer 20% van de ondervraagde financials. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de informatie op de factuur niet compleet is, of dat er fouten zijn gemaakt in het bedrag of de omschrijving van de geleverde producten of diensten. Het corrigeren van facturen kan hierdoor behoorlijk wat tijd kosten en ervoor zorgen dat de betaling van facturen wordt uitgesteld.
Meer weten over de digitale transformatie in het mkb?
Download dan gratis het volledige trendrapport.
In het rapport lees je meer over:
• Op welke manier facturen en inkooporders tot stand komen
• Hoe het staat met de automatisering van de Finance en Inkoopafdeling
• Welke trends en ontwikkelingen hebben invloed op het werk van financials en inkopers?