2 min read

Help! Mijn organisatie gaat internationaal...

Featured Image

De economie trekt aan. Bedrijven groeien, ontwikkelen en verzilveren successen. Ook klanten globaliseren en vragen om méér. Grenzen zijn in de wereld anno nu al lang geen issue meer. 

Maar toch is zakendoen in het buitenland wel even iets anders dan acteren binnen de vertrouwde landsgrenzen. In dit blog geven we u tips & tricks voor een optimale internationale start rondom uw purchase to pay proces.

  1. Selecteer in elk geval een purchase to pay oplossing die multi-language, multi-currency en multi-ERP is. In gewoon Nederlands: het systeem moet als een duizendpoot kunnen functioneren en koppelbaar zijn met alle andere systemen in het ICT-landschap. Ook als er andere talen of munteenheden bij komen kijken. Laat u goed voorlichten, want dit goed regelen is écht onmisbaar voor succesvolle internationalisering.
  2. Zorg ervoor dat de software die u kiest om kan gaan met de verschillende BTW-scenario’s in de verschillende landen. Ook buiten de EU.
  3. Scan- en herkensoftware is een vak apart, zeker als u met uw onderneming over de grens gaat. Goede software herkent ook andere karaktersets, bijvoorbeeld van landen die niet bij de EU zijn aangesloten. Neem altijd de proef op de som, door een praktijktest met diverse facturen uit te (laten) voeren. Dat zegt meer dan mooie teksten in glanzende bedrijfsbrochures.
  4. In Nederland zijn er nogal wat partijen die purchase to pay software leveren. Soms is het moeilijk om de door de bomen het alom bekende bos te zien. Kijk daarom breder dan puur naar de software. Hoe snel kan de leverancier bijvoorbeeld inhoudelijk reageren op supportvragen? Welke projecten voor toonaangevende klanten hebben zijn er al gerealiseerd? En heeft de partij in kwestie zélf wel voldoende body en ervaring om in het buitenland te acteren? Allemaal vragen die, buiten de geboden software-oplossing om, zeer relevant zijn voor een goede, langdurige samenwerking.
  5. Laat u goed informeren over de internationale regelgeving rondom e-facturatie. Kan de leverancier omgaan met diverse standaarden zoals bijvoorbeeld het Europese PEPPOL? Zelfs als dat voor uw organisatie nu nog geen actueel onderwerp is, is het voor een toekomstbestendige oplossing verstandig dit vast mee te nemen in uw onderzoek.

We kunnen ons voorstellen dat dit blog weer nieuwe vragen oproept. Wij hebben in 2010 zelf ook de internationale stap gezet omdat één van onze klanten internationaal met onze oplossingen wilde werken. Dat is best even spannend en er komt veel bij kijken. We hebben in dit blog dan ook ook zeker niet alle ins en outs behandeld. Behoefte aan een persoonlijk gesprek? We praten graag vrijblijvend met u door onder het genot van een kop koffie. Neem contact op met ons op via +31 318 648 748 of laat uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op.