Case Study

Poelmann van den Broek



Download Case Study

Poelmann van den Broek

Poelmann van den Broek werkt vanuit Nijmegen en levert al 45 jaar hoogwaardige juridische dienstverlening gericht op ondernemers, MKB+ en de bouw. Dit doen ze niet met dure praatjes, maar door met open vizier op te komen voor de belangen van hun cliënten. Het advocatenkantoor is gespecialiseerd op het gebied van juridische dienstverlening voor Bouw en Vastgoed, Productie en technologie en Retail.

De uitdagingen

Het was een frustratie die steeds weer terugkwam binnen het advocatenkantoor. Facturen die, ondanks de goede voornemens, niet centraal binnenkwamen, bonnetjes die zoek raakten, maar vooral het gebrek aan overzicht frustreerde nog wel het meest. Het belangrijkste doel voor Poelmann van den Broek was om het autorisatieproces te versnellen en verbeteren.

Handmatig factuurverwerkingsproces

Facturen die bleven liggen bij collega's, bonnetjes die na een halfjaar ergens tevoorschijn kwamen, het was dagelijkse kost voor zijn collega Birol Cantürk, aldus Arno Bomer, Controller bij Poelmann van den Broek. “Ons proces verliep grotendeels handmatig. Facturen kwamen niet altijd centraal binnen. Hier hebben we een apart postbusnummer voor geopend, met als doel dat deze altijd op dezelfde plek terecht kwamen. Maar in praktijk gebeurde dat niet altijd en bleven ze ook wel eens op bureaus liggen.

De facturen werden na binnenkomst per persoon verzameld in een map afgeleverd bij de personen die ze moesten autoriseren, soms zijn daar wel tien mensen bij betrokken. Daarna naar de directeur, vervolgens kwamen ze weer terug bij de financiële afdeling en pas dan werd de factuur in het ERP systeem gezet. Soms moesten we collega’s nog nabellen om te checken wat de status van de factuur was. Dat werkte gewoon niet.”

Dat dit anders kon had Arno ervaren bij een vorige werkgever. “Ik heb een halfjaar een uitstapje naar een ander bedrijf gemaakt, waar ze factuurverwerking wel digitaal deden. Dat werkt veel makkelijker.“ Het moest dus anders, dat was duidelijk. Poelmann van den Broek heeft naar een aantal oplossingen van meerdere aanbieders gekeken, waarvan één al een gevestigde naam was binnen de advocatuur. Toch viel de keus op Easy Systems. De gebruiksvriendelijkheid van de oplossing gaf uiteindelijk de doorslag.

Controle over het proces zonder een stoffig archief

“Wij wilden de controle over het factuurverwerkingsproces krijgen. En dat is duidelijk gelukt. We kunnen nu precies zien welke facturen we hebben en waar ze zich in het proces bevinden. Als er nu een crediteur belt, dan kunnen we direct laten weten waar een factuur zich bevindt in het autorisatieproces en of een factuur wel of niet akkoord is. Dit geeft ons niet alleen meer overzicht, maar het heeft ook positieve effecten voor onze klanten. Als advocatenkantoor hebben wij te maken met verschotten, waarbij wij de gerechtskosten, maar bijvoorbeeld ook deurwaarderskosten voorschieten voor onze klanten. Dit kunnen we nu heel snel in rekening brengen. Zo is voor onze klanten snel inzichtelijk wat zij aan ons moeten betalen.

Ook merken we dat de jaarafsluiting sneller gaat. We zijn recent verhuist naar een nieuw kantoorpand, daar komen natuurlijk een heleboel investeringsfacturen voorbij die een accountant graag wil inzien. Voorheen waren we een dag bezig om dat klaar te leggen, nu heb je die direct inzichtelijk. Naast dat we een factuur makkelijker hebben opgezocht, kunnen we sneller een analyse maken van de kosten.

Toch krijgen we nog een hoop papieren facturen en andere documenten binnen. Niet alleen van advocaten, maar ook juridische dienstverleners, deurwaarders en notarissen. De post die we nog binnen krijgen laten we op één centrale plek inscannen. Alle facturen die binnenkomen zijn gelijk digitaal, waardoor je geen fysieke post meer hebt. Een factuur die je vijf jaar geleden hebt ontvangen, heb je binnen twee tellen op je scherm staan. Die hoef je niet meer op te gaan zoeken in een (stoffig) archief. Ons kantoor loopt daarin wel voor op andere advocatenkantoren. Dat wij alles digitaal doen, vinden ze erg bijzonder.”

 

Poelmann van de broek 300 x 300

 

“Een factuur die je 5 jaar geleden hebt ontvangen, heb je binnen 2 tellen op je scherm staan. Dus niet meer zoeken in een stoffig archief.”

Arno Bomer, Controller

 

Alles naar de cloud

Het advocatenkantoor maakt al sinds 2016 gebruik van de on-premise software van Easy Systems. In 2021 zijn ze verhuisd naar een nieuw pand, mede aanleiding om te migreren naar de cloud. Deze stap kondigde zich al een tijdje aan. “Het praktijkmanagementsysteem, waarin advocaten tijd schrijven, facturen in worden opgesteld en de boekhouding mee wordt gedaan, was wat verouderd. We vroegen ons af of we daar nog echt mee door wilden gaan. Want in dat geval moesten we dit updaten, maar ook onze servers waren toe aan een update.” vertelt Arno. “De fysieke verhuizing was voor ons het moment voor een digitale, minder plaats- en tijdsgebonden manier van werken, dus alles bij elkaar was dit het moment voor ons om de stap te maken naar de cloud. En met een cloud-only strategie kon de software van Easy Systems natuurlijk niet achterblijven. Dit proces werd heel goed begeleid door Easy Systems.“

Veiligheid staat bovenaan

Naast allerlei praktische zaken rondom de migratie naar de cloud, stond één eis met stip bovenaan het lijstje…veiligheid. “Niet heel gek aangezien we veel vertrouwelijke informatie verwerken. Als juridische partij is het voor ons extra belangrijk, dat onze klantdata veilig is en dat niet iedereen daar zomaar bij kan. We willen weten waar de data is opgeslagen en dat alles voldoet aan de laatste technologieën en veiligheidseisen. En uiteraard moet deze data 24/7 bereikbaar zijn. Dat is in deze tijd een inkoppertje, maar voor ons wel een belangrijke voorwaarde.“

Gewoon doen

“In onze nieuwe situatie is de veiligheid van de servers geborgd, daar zorgt Easy Systems voor. Onze systeembeheerder hoeft zich niet meer bezig te houden met het uitvoeren van updates van de servers of de software. Het hele onderhoud komt voor ons te vervallen en valt nu onder de verantwoordelijkheid van Easy Systems, dat is prettig. Ook hebben we een koppeling gemaakt met Micosoft Azure Active Directory. Als we nu een nieuwe collega in een specifieke groep aanmaken, dan wordt deze ook automatisch in Easy Invoice toegevoegd als gebruiker. Bijkomend voordeel is dat zodra iemand uit dienst gaat, die persoon ook direct niet meer de software van Easy Systems kan benaderen, omdat deze geen toegang meer heeft tot Microsoft.” Tot slot heeft Arno nog een advies voor mensen die twijfelen over de cloud:“Gewoon doen! Het levert je tijd op en het scheelt je een hoop gedoe.” 

Declaraties; een simpel proces met veel frustraties

Ondanks dat het aantal declaraties op jaarbasis wel meevalt, wilde Poelmann van den Broek dit niet laten liggen. “We zien dit vooral als een stukje service richting ons personeel. We willen een digitaal kantoor zijn, dan is het raar als we zo’n ‘simpel’ proces niet digitaliseren.” Toch kan een relatief simpel proces een hoop frustraties opleveren en tijd kosten. “Voordat we Easy Expense gebruikten, moesten onze collega’s in Word hun naam en bankrekening invullen inclusief alle declaratieregels. Daarna uitgeprint en met de bonnetjes achterop naar ons toegestuurd. Als we dat met de handgetekende document dan in onze handen hadden, konden wij dat document pas gaan inscannen. Bonnetjes bleven soms wel een half jaar liggen omdat mensen geen zin hadden om een formulier in te vullen. Mijn collega kreeg dan soms een formulier met twintig bonnetjes erachter, ga dat maar eens scannen. Niet echt optimaal”, verzucht Arno.  

“Bonnetjes konden soms wel een halfjaar blijven liggen.”

Dit is zo simpel

“We moesten kiezen tussen Easy Systems en een andere partij, waar we ook onze salarisverwerking mee doen. Omdat je al veel controle moet inbouwen bij je salarisverwerking, die niet echt aansluit bij het controleren van onkosten, hebben we er bewust voor gekozen om het van elkaar gescheiden te blijven houden. Maar we kozen ook vooral voor Easy Expense omdat het praktisch is. Het gaat mee in een workflow die we al kennen. Hierdoor is het voor onze medewerkers makkelijk om mee te werken. Eén van onze advocaten belde mij op om te vertellen dat hij er zo blij mee was “Dit werkt zo simpel.”

De toekomst

“We zijn niet per se veranderingsmoe, maar hebben natuurlijk wel al een paar grote veranderingen doorgemaakt de afgelopen tijd. We maken daarom even pas op de plaats maar wel zien we mogelijkheden om met behulp van Teams en het ontsluiten van Power BI, ervoor te zorgen dat mensen actueel inzicht krijgen in kosten en hoeveelheid tijd die ze besteden aan dossiers. Daarin ligt een centrale rol voor ons als Finance afdeling, om meer kennis op te doen en ervoor te zorgen dat de juiste rapportages er zijn. Als ik verder de toekomst in kijk, verwacht ik dat we langzaamaan van achteraf rapporteren, veel meer naar prognoses afgeven gaan en een meer proactieve rol zullen innemen. Maar voordat we daar zijn, moeten we nog wel een aantal stappen zetten.” besluit Arno.

 

Gerelateerde content