2 min read

Dit is het geheim van goede partnerships

Featured Image

Cijfers zijn meetbaar, gevoel niet. En tóch bepaalt je gevoel bij een partij vaak sterk of je met elkaar in zee gaat of niet. Ondanks prachtige berekeningen kan dat bekende stemmetje, waar je niet altijd naar wil luisteren, je waarschuwen om niet door te gaan met een ogenschijnlijk goede partij.

Bob van Zalingen, sales executive bij Easy Systems vertelt: "Herken je die situatie? Dat je met een leverancier samenwerkt waar het eigenlijk niet mee klikt? Elke keer als je belt of mailt voel je irritatie.

Maar je voorganger heeft een contract gesloten waardoor je tóch nog een poos aan de beste man of vrouw vast zit. Dit soort voorbeelden kom ik vaak tegen in mijn werk: afspraken vanuit vroeger, samenwerkingen die vooral op basis van prijs zijn aangegaan en partijen die niet meer mee kunnen in wat jouw bedrijf op dít moment nodig heeft, bijvoorbeeld als gevolg van stevige groei of de vraag naar nieuwe functionaliteiten."

Maak de juiste keuze

Partnerships anno nu steken toch écht anders in elkaar: samen aan de tekentafel, ontdekken wat je beiden nodig hebt om de samenwerking tot bloei te komen en de wil om continu in openheid op te trekken in verandering, innovatie en bouw aan de relatie. Bob: "Wanneer je, bijvoorbeeld in de oplossing die je kiest rondom purchase to pay, goed nadenkt over je bedrijfspositie over een aantal jaren, dan maak je de keuze voor een bepaalde partij vaak nét even anders.

Kijk, basisoplossingen zijn er altijd en partijen die het ‘u-vraagt-wij-draaien-principe’ aanhangen ook. Dat kán natuurlijk prima zijn, maar wanneer je breder kijkt dan ontdek je al snel dat dit een kortetermijnoplossing is.

Ik raad aan om vragen te stellen in deze trant: kán mijn partner meegroeien? Welke ambities hebben we? Hoe innovatief toont de partij zich die ik op het oog heb? Hanteren zij proactief een innovatiekalender? Hoe internationaal georiënteerd zijn ze eigenlijk? Welke systemen gebruiken zij zélf? En wat verwachten wij nú en in de toekomst van een leverancier?

Maar ook: maak ik de keuze omdat dit goed is voor mij en mijn afdeling? Of is het wijs om intern ook draagvlak te creëren, bijvoorbeeld door collega’s van andere afdelingen, zoals inkoop, debiteurenbeheer of de eindgebruikers in het magazijn bij mijn beslissing te betrekken?"

Bewuste eyeopener

"Wat ik graag wil is een eyeopener zijn met mijn verhaal: té vaak zie ik rammelende contracten, relaties vol ruis en communicatie die weinig positiefs meer in zich heeft. Ik drink graag een kop koffie met iedereen die meer wil weten over het geheim van succesvolle partnerships.

Maar ik beloof alvast één ding: wanneer je je zelf bovenstaande vragen stelt en actief met de antwoorden aan de slag gaat, dan kom je best een heel eind", besluit Bob.