1 min read
Stel je automatisering uit vanwege de beslissing cloud vs. on-premise?
Redactie Easy Systems 04 maart 2019
In praktijk merk ik dat bedrijven wachten met overstappen op geautomatiseerde factuurverwerking en ook andere it-projecten uitstellen. Waarom?
Twee misvattingen: ze denken ofwel dat dit alleen nog maar mogelijk is in de cloud en niet meer op een lokale server (on-premise). Ofwel ze denken dat het switchen tussen één van beide opties niet meer mogelijk is na het maken van een keuze.
En dát is jammer, want (a) het kan allebei: zowel in de cloud als on-premise en (b) op een later tijdstip veranderen is geen enkel probleem. Dat gaat gemakkelijk, laagdrempelig en snel.
De vraag naar cloud wordt groter
Het is best logisch dat er druk gevoeld wordt om over te stappen op de cloud. Steeds meer aanbieders van software leveren alleen cloudoplossingen, maar ook vanuit de organisaties is steeds meer behoefte aan deze flexibele optie. Zeker nu thuiswerken zo explosief gegroeid is. Belangrijk blijft wel dat je eerst nadenkt over de oplossing die je binnen je bedrijf wilt rondom de purchase to pay processen. Secundair komt dan pas de keuze voor welk soort omgeving aan bod.
Ik merk dat bedrijven die nog niet zo lang geleden, laten we zeggen een jaar, gekozen hebben voor investeren in een server, de overstap op een geautomatiseerd purchase to pay proces uitstellen omdat ze verwachten dat de meeste leveranciers alleen een cloudoplossing bieden of dat overstappen lastig is als eenmaal al gekozen is voor on-premise.
Als ik ze dan vertel dat ze gewoon kunnen starten met een on-premise oplossing en, zodra ze er klaar voor zijn, alsnog kunnen overstappen naar de cloud, dan is de keuze voor een geautomatiseerd proces snel gemaakt.
Maar ook al kun je eenvoudig overstappen wanneer je maar wilt, het is wel aan te raden om een cloudoplossing serieus te overwegen. Cloud biedt namelijk veel voordelen: je kunt sneller starten, je hebt lagere opstartkosten, bent verzekerd van een stabiele performance én je beschikt altijd over de nieuwste functionaliteiten. In tegenstelling tot een on-premise oplossing waarbij bijvoorbeeld de implementatie langer duurt en je de investering niet kunt spreiden.
Strategische keuze
Daarom raad ik aan om ook eens met je eigen directie over dit onderwerp te sparren als je toch op zoek gaat naar een (nieuwe) oplossing voor je purchase to pay processen. Heeft je directie al een cloudstrategie? Je kunt vooraf maar beter weten waar het - de komende jaren - naar toe gaat. En heeft de directie daar nog niet echt over nagedacht, zet ze dan zelf aan het denken. De whitepaper 'Je purchase to pay processen in de cloud? Dit zijn de voordelen' gaat je daar zeker bij helpen!
Thijs Bettenhaussen
Projectmanager