3 min read

Trends en ontwikkelingen in het mkb: hoe krapte op de arbeidsmarkt en AI de koers bepalen

Featured Image

In de snel veranderende wereld van het midden- en kleinbedrijf (mkb) zijn flexibiliteit en innovatie de twee sleutelwoorden geworden. Uit onafhankelijk onderzoek door DirectResearch blijkt namelijk dat Nederlandse mkb-bedrijven dagelijks de impact ondervinden van twee belangrijke ontwikkelingen: de krapte op de arbeidsmarkt en de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). Deze trends dwingen bedrijven om niet alleen hun manier van werken te herzien, maar ook om nieuwe strategieën te ontwikkelen die hen helpen efficiënter en effectiever te opereren.

 

Belangrijkste ontwikkelingen MKB

Onderzoeksbureau DirectResearch ondervroeg meer dan 230 finance en inkoopprofessionals uit het mkb voor het Trendrapport Digitiale Transformatie Finance en Inkoop 2024. De respondenten werden onder meer gevraagd welke ontwikkelingen volgens hen de meeste impact hebben op hun dagelijkse werk.

Daaruit wordt duidelijk dat de krappe arbeidsmarkt ook dit jaar bedrijven nog steeds in de greep houdt. Ongeveer een derde van de professionals geeft aan dat de krapte op de arbeidsmarkt invloed heeft op hun dagelijks werk. Daarmee is het anno 2024 nog altijd de belangrijkste ontwikkeling voor mkb’ers.

De tweede belangrijke ontwikkeling waar zij dagelijks de gevolgen van ondervinden, is kunstmatige intelligentie. Vooral financials geven aan dat dit van invloed is op hun werk.

Specifiek voor inkopers is duurzaamheid ook dit jaar een belangrijk thema. Bij een kwart van hen staat dit bovenaan de agenda.

 

Banner_Trendrapport_2024-01

 

Krapte op de arbeidsmarkt

Recente cijfers van het CBS tonen aan dat de krapte op de arbeidsmarkt aanhoudt. Met een daling van zowel het aantal werklozen (-6 duizend) als het aantal vacatures (-5 duizend) bleef de arbeidsmarkt in het vierde kwartaal van 2023 net zo gespannen als in het derde kwartaal. Tegenover elke 100 werklozen stonden opnieuw 114 vacatures. De werkloosheid lag eind afgelopen jaar op 3,5% van de beroepsbevolking (bron: CBS). 

Deze statistieken bevestigen de uitdagingen waar Nederlandse bedrijven voor staan als het gaat om het vinden van gekwalificeerd personeel. Deze ontwikkeling is met name uitdagend voor het mkb, omdat het vaak lastig is voor kleinere bedrijven om te concurreren met grotere ondernemingen in de strijd om talent.

 

De impact van arbeidskrapte op het mkb

De krapte op de arbeidsmarkt heeft directe gevolgen op werving, personeelsbehoud en operationele efficiëntie binnen het mkb. Wil je in deze tijd talent binden aan je bedrijf, dan zul je toch echt moeten innoveren op het gebied van je wervingsstrategieën. Het aanbieden van een pooltafel en een vrijmibo is inmiddels niet meer van meerwaarde. Betere arbeidsvoorwaarden, maar ook het gebruik van AI-gestuurde tools om de juiste match te vinden voor een vacature helpen mkb-bedrijven om vacatures op te vullen.

Die spanning blijft echter nog wel even aanwezig. Deze ontwikkeling biedt dan ook een kans om bestaande processen te optimaliseren en te automatiseren, waardoor afhankelijkheid van het personeel wordt verminderd en efficiëntie wordt verhoogd. Het gevolg op de lange termijn? Tijd- en kostenbesparingen en een verbeterde operationele stabiliteit.

💡LEESTIP: Hoe Morssinkhof Groep 2 FTE bespaarde door de factuurverwerking te automatiseren

Naast dat het moeilijk is om deze vacatures op te vullen, voelen werknemers er steeds minder voor om geestdodend werk uit te voeren. Waarom zouden ze repetitieve handelingen uitvoeren, als een tool die taken makkelijk kan overnemen? Door werknemers te laten focussen op taken waarbij ze zichzelf kunnen ontwikkelen, voelen werknemers zich beter gewaardeerd en geïnspireerd, wat er weer voor zorgt dat ze het langer naar hun zin hebben bij een werkgever. Bovendien loont het voor een bedrijf om de creatieve inzet van een werknemer te benutten, en repetitieve, foutgevoelige handelingen uit te besteden aan kunstmatige intelligentie. Werknemer blij, werkgever blij.

Kunstmatige intelligentie als gamechanger

AI is een gamechanger geworden in vrijwel elke industrie, waardoor veel processen inmiddels worden geautomatiseerd en operationele efficiëntie wordt verhoogd. Voor middelgrote bedrijven betekent dit de mogelijkheid om sneller te schalen zonder direct het personeelsbestand uit te breiden.

Kunstmatige intelligentie heeft specifieke bedrijfsprocessen binnen het mkb radicaal getransformeerd. Van basisadministratie tot aan voorraadbeheer kan met AI zo ingericht worden dat er weinig tot geen werknemers meer nodig zijn om die processen in goede banen te leiden. Op die manier worden er al flinke bezuinigingen gedaan op operationele kosten, maar daarnaast zorgt automatisering ook voor het terugdringen van fouten en slordigheden. Mensen zijn nou eenmaal menselijk, en maken daardoor vaker fouten dan bijvoorbeeld een AI-tool die goed is ingericht.

Zo kunnen chatbots tegenwoordig het gros van de vragen van klanten afhandelen, waar daar voorheen een klantenservicemedewerker voor nodig was. Bovendien kan AI helpen bij het analyseren van grote hoeveelheden data. Dit maakt het eenvoudiger om boven tafel te krijgen wat de knelpunten zijn en hoe een bedrijf daarop kan handelen. Ook oplossingen als het welbekende ChatGPT worden inmiddels al dagelijks ingezet door werknemers.



4CEE - Trendrapport 2024 - Digitale transformatie Finance en InkoopVolledig trendrapport gratis beschikbaar

Wil je meer weten over hoe middelgrote en grote bedrijven hun inkoop- en financiële processen hebben ingericht? In hoeverre deze zijn geautomatiseerd? En op welke manieren de digitale transformatie het dagelijks werk beïnvloedt?

Download dan snel jouw gratis exemplaar van het Trendrapport Digitale Transformatie Finance en Inkoop 2024.

Download trendrapport