Stelt u de beslissing cloud of server ook nog altijd uit?

Cloud of server

Ergens in de hype rondom cloudoplossingen is het algemene idee ontstaan dat er snel (en liefst gisteren) een keuze gemaakt moet worden voor werken in de cloud in plaats van via uw eigen lokale server. In praktijk merken we dat bedrijven daarom wachten met overstappen op geautomatiseerde factuurverwerking en zelfs ook andere it-projecten uitstellen.

En dát is jammer, want het één heeft in basis niets met het ander te maken, omdat het bij Easy Systems allebei kan: via cloud óf server. En op een later tijdstip veranderen? Dat gaat gemakkelijk, laagdrempelig en snel.

De expert aan het woord

Nicky Hendriks, Sales Executive bij Easy Systems, vertelt: ‘Het is best logisch dat er druk gevoeld wordt om over te stappen op de cloud, gezien de enorme informatiestroom die er sinds enkele jaren om gang is rondom dit onderwerp. Veel belangrijker is het om na te denken over de oplossing die je binnen je bedrijf wilt rondom de inkomende facturenstroom. Secundair komt dan pas de keuze voor cloud of server naar voren.

Er zijn grofweg drie mogelijkheden: je werkt via een eigen server, een server van een hostingpartij of je kiest voor de cloud. Ik merk dat bedrijven die nog niet zo lang geleden, laten we zeggen een jaar, gekozen hebben voor investeren in een server, de overstap op digitale facturering uitstellen omdat ze verwachten dat de meeste leveranciers alleen een cloudoplossing bieden.

Als ik ze dan vertel dat ze gewoon hun server kunnen behouden, dan is de keuze voor overstap op het automatiseren van de inkomende factuurstroom snel gemaakt. Sterker nog: ik raad bedrijven niet aan om, als men een nog niet afgeschreven server heeft staan, over te stappen naar de cloud omdat er dan dubbele beheerkosten gemaakt worden. Zonde én onnodig.’

De moraal van het verhaal

‘Ik wil vooral tegen de lezer zeggen: maak de hele beslissing rondom cloud of server vooral niet te zwaar. En realiseer je dat de beslissing om overstappen uit te stellen óók een beslissing is. Kijk vooral naar de nabije toekomst van, bijvoorbeeld een jaar vooruit: waar wil je als bedrijf staan en hoe wil je dat je factuurstroom verloopt. Betrek vooral ook je IT-mensen in dit proces.

Gelukkig laat het gros van de bedrijven de papieren flow of onveilige, foutgevoelige pdf-jes meer en meer los. En of dat dan via cloud of server is? Ach, dat is misschien nog wel het minst belangrijke van het verhaal. Ik nodig iedereen die meer wil weten uit om contact op te nemen via nhendriks@easysystems.nl of  +31 6 256 940 56′, aldus Nicky.

Purchase to pay automatisering, ook iets voor u?

Laat u adviseren!