Verbeter de samenwerking met leveranciers door purchase to pay automatisering
Een goede relatie met leveranciers is van vitaal belang voor het succes van een bedrijf. Maar hoe versterk je de band met bestaande leveranciers? En...
2 min read
Redactie Easy Systems
04 mei 2017
Wat zijn de resultaten van automatisering? Geen organisatie is hetzelfde en dat betekent dat ieder zijn eigen redenen heeft om het purchase to pay proces te automatiseren. Die redenen worden doelen en doelen moeten gerealiseerd worden. Lukt dat dan ook? Wij kunnen wel zeggen dat dit het geval is, maar wat zeggen organisaties daar zelf over?
"We wilden gemak en overzicht, minder papier en vooral geen gedoe meer."
Rob Kuin, Bercomex: “Ons doel was niet zozeer om te besparen op arbeid, het ging ons vooral om een stuk digitalisering en een geautomatiseerde workflow. Prettige bijkomstigheid is wel dat we nu 15% meer facturen verwerken in dezelfde tijd.”
István Donders, de Jong & Laan: “Alles gaat steeds meer digitaal en daar wilden wij in mee. Daarnaast speelde kostenbesparing een belangrijke rol. We zochten een efficiëntere manier om facturen te verwerken, met minder fysieke handelingen. Het heeft ons een besparing opgeleverd van maar liefst 24 uur per week.”
Lees het volledige verhaal van de Jong & Laan.
Geert Morssinkhof, Morssinkhof Groep: “We wilden gemak en overzicht, minder papier en vooral geen gedoe meer. Het proces is nu veel eenvoudiger geworden. De administratie verloopt veel soepeler en door de tijdsbesparing kunnen we met 2 fte minder het werk aan.”
Paul Koot, Hembrug: “We wilden naar een efficiëntere manier van facturen verwerken. Geen facturen meer die wegraken, een daling van de bewerkingstijd per factuur van 50% en een factuurherkenning van boven de 85% waarbij dubbel toegezonden facturen direct worden herkend. Dat is ruimschoots behaald. De snelheid van verwerken is met 60% verhoogd. Facturen worden voor 95% goed ingelezen en raken niet meer kwijt.”
Financieel directeur, Rainforest Alliance: “Wij zijn in korte tijd van 35 naar 100 personeelsleden gegroeid en het aantal facturen groeide mee. Het kwam nogal eens voor dat facturen lang bleven liggen omdat tekenbevoegden in het buitenland zaten. Zelfs zo dat facturen daardoor achteraf goedgekeurd moesten worden. Onze afdeling was meer tijd kwijt aan het opsporen van en communiceren over dan het verwerken ervan. Dat moest anders. Nu is de negatieve efficiencyspiraal doorbroken en is de doorlooptijd van de facturen gehalveerd. En dat scheelt ons enorm in kostbare managementtijd en accountantskosten. De enorme groei konden we met onze afdeling opvangen met hetzelfde aantal mensen.”
U ziet het, de redenen lopen nogal uiteen. We zien wel een rode draad, namelijk efficiëntie. Meer lezen over de efficiencyslag die deze organisaties gemaakt hebben?
Wat zijn uw redenen om te automatiseren? We gaan graag – vrijblijvend – met u in gesprek om uw doelen en de mogelijkheden op elkaar af te stemmen.
Een goede relatie met leveranciers is van vitaal belang voor het succes van een bedrijf. Maar hoe versterk je de band met bestaande leveranciers? En...
Ben jij, als mkb’er, in staat om alle facturen op tijd te betalen? Waarschijnlijk wel, maar wist je dat een op de vijf mkb bedrijven meer dan de...
Een goede samenwerking tussen de afdelingen Inkoop en Finance is binnen het mkb essentieel voor het succes van een organisatie. Door nauw samen te...